Middenrif ontspannen (ook handig bij long-covid)

Middenrif ontspannen (ook handig bij long-covid)

Heb je het gevoel dat je middenrif vast zit. Dat er een band rondom je middenrif zit? Voel je je ademhaling altijd in je borst?

Dat horen we vaker, en de laatste tijd vooral bij mensen die niet helemaal goed herstelt zijn van corona (de zogenaamde long-COVID patiënten). Zij ervaren soms kortademigheid, door een voortdurende borstademhaling. Zij hebben het gevoel dat het middenrif niet goed meewerkt. Het middenrif lijkt taai te zijn geworden waardoor beweging hierin wordt bemoeilijkt.

Het middenrif is een spier en kun je dus trainen, en weer soepel maken.

Er zijn 2 dingen die je kunnen helpen om je middenrif weer te activeren/soepel te maken.

(1) Adem door de neus

Adem altijd in en uit door je neus, zowel bij ontspanning als bij inspanning, dag en nacht. Door de neus ademen activeert het middenrif. Ga dus echt heel goed op jezelf letten. We zijn altijd veel mensen in onze cursussen die denken dat ze altijd door de neus ademen, terwijl wij zien dat ze soms hun mond open laten hangen.

(2) Doe deze oefening

Doe de oefening uit bijgaand filmpje de komende week elke dag een paar keer.

Voordelen van een middenrifademhaling?

Ademen met je middenrif activeert je parasympatische systeem, dat is het systeem van Rest & Digest. Je voelt je meer ontspannen, minder emotioneel en dus veel fijner.

Inge Bosman

Over de schrijver
Reactie plaatsen